gru 02 2014

Wycena przedsiębiorstwa – czym się kierować...


Trochę wskazówek dla selekcji doradcy do wyceny przedsiębiorstwa. 

Prawidłowa wycena firmy  jest trudniejsza, jak myślisz.

Wycena firmy wymaga umiejętności mocnego biznesowego doświadczenia.

Sama metodologia wyceny przedsiębiorstw nie jest skomplikowana do zrozumienia, wymaga podstawowej wiedzy z zakresu finansów przedsiębiorstw, jest logiczna i czytelna. Techniczna strona wyceny przedsiębiorstw rzadko stwarza problemy dla ekspertów od wyceny przedsiębiorstw. W czym a takim razie trudność? Na stronach doradców wyceniających firmy jak mantra są informacje o bogatej palcie metodologii metodami dochodowymi, majątkowymi, szwajcarskimi, berlińskimi itp.

wycena firmy, wycena biznesu, wycena przedsiębiorstwa

Brzmi profesjonalnie, tylko?

 

Dane finansowe i prognozy podstawą szacowania wartości przedsiębiorstw. Podstawą wyceny przedsiębiorstw będą zawsze historyczne i planowane przepływy pieniężne. To jest bardzo prosta zasada. Niestety, bardzo rzadko sprawozdania finansowe w swej podstawowej formie mogą stanowić podstawę wyceny firmy, w szczególności firm prywatnych. W większości sytuacji niezbędne będzie poddanie biznesowej analizie oryginalnych księgowych danych finansowych. Wynikiem tej biznesowej analizy jest zawsze szereg korekt, które w skrajnym przypadku całkowicie zmieniają obraz wycenianego przedsiębiorstwa. Tutaj już potrzebne jest biznesowe doświadczenie. Cała ta procedura nazywa się normalizacją sprawozdań finansowych lub standaryzacją danych finansowych. Gdzie dokonywane są korekty w wycenie przedsiębiorstwa? Tematowi temu poświęcamy odrębny artykuł dotyczący normalizacji sprawozdań finansowych.

Krótko mówiąc, poszukiwane są:

Sytuacje jednorazowe i niepowtarzalne, mające wpływ na wynik finansowy. odstępstwa od realiów rynkowych po stronie przychodów i kosztów.

Obie kategorie wymagają odpowiedniego biznesowego doświadczenia.

 

Szczegóły – czyli prognozy, mnożniki i stopy dyskontowe w wycenie firmy.

Jeśli przejdziemy już przez tematykę standaryzacji sprawozdań finansowych na horyzoncie pojawia się temat następny. Temat ten to mnożniki, stopy dyskontowe, prognozowanie. Są to niezwykle istotne detale przez doradców  traktowane w dość arbitralny sposób. Duże wahania w wyniku wyceny mogą bowiem powstawać z nieznacznych różnic w stopie dyskontowej. Formuły dla wyceny nie są skomplikowane, o wiele trudniejszy jest dobór parametrów i danych wejściowych. Parametry takie jak stopa dyskontowa czy stopa kapitalizacji odzwierciedlają poziom biznesowego ryzyka. Musi być ono właściwie wyszacowane. Tylko doradca z odpowiednim biznesowym doświadczeniem potrafi to właściwie zrobić. analogicznym tematem jest zagadnienie planów finansowych – one również wymagają mocnego biznesowego doświadczenia.

Jak poszukiwać kompetentnego doradcę dla oszacowania wartości firmy? Musisz szukać doradcy, z doświadczeniem w zakresie sprzedaży firm.

Profesjonaliści bez wymaganego doświadczenia nie będą w stanie zrobić to poprawnie. Musisz szukać osoby, który ma doświadczenie w zakresie zarządzania firmami, w zakresie operacyjnym i strategii.

Zanim udzielisz zleceni ekspertowi zadawaj pytania:

 

Jak będzie wyceniana Twoja firma? Jak dużo metod będzie stosowane dla wyceny Twojego przedsiębiorstwa? Dlaczego taka a nie inna metodologia ? Jak będą wyglądać etapy, kto będzie w nich uczestniczył? Wartość proponowanej usługi będziesz mógł ocenić dopiero jak uzyskasz odpowiedź na te pytania.