gru 02 2014

W jaki sposób sprzedam restauracje w 90...


   Jakie warunki trzeba spełnić, żeby wszystko przebiegało bez problemów?

Oferty sprzedam restaurację, bar na platformie globalbroker.

Okazuje się, iż załatwienie sprzedaży w przypadku lokali gastronomicznych to wcale nie taka łatwa sprawa.

Rozsądna wycena jak również zamieszczenie oferty na branżowym forum mogą świetnie wpłynąć na całą transakcję.   Oczywiście nie należy zapominać o przygotowaniu całej dokumentacji wystawionego na sprzedaż lokalu. Poniżej prezentujemy kilka sprawdzonych informacji dotyczących sprzedawania lokali tego gatunku.

Restauracje do sprzedania. Jakiego rodzaju restauracje sprzedają się szybko?

Jakiego typu restauracje sprzedaje się najszybciej? Opierając się o całe lata doświadczenia w nabywaniu a także wystawianiu na sprzedaż restauracji zdefiniowaliśmy niektóre główne kryteria, pozwalające nam określić czy sprzedawana restauracja ma potencjał by zostać sprzedana czy też nie.   Restauracja, nie posiadająca niżej opisanych parametrów, po prostu nie znajdzie nabywcy.  

POŁOŻENIE to niewątpliwie naprawdę istotna kwestia, gdy rozchodzi się o restauracje do sprzedaży.  

Proponujemy kategoryzację położenia na trzech poziomach –1-3.   Najlepszą lokalizacją byłaby lokalizacja w ruchliwym miejscu, niedaleko dobrych biznesów jak również populacji o wysokim lub średnim dochodzie.   Drugorzędną lokalizacją jest położenie w rejonach, które są ruchliwe, jednakże zamieszkane są przez osoby o poziomie dochodu od niskiego do średniego. Niektóre z restauracji do sprzedaży w drugiej kategorii leżą w niezwykle  ruchliwym miejscu i znajdąszybko dobrego nabywcę.   Kategorię trzecią tworzą restauracje na sprzedaż, których położenie nie odpowiada  założeniom lokalizacji pierwszo-oraz drugorzędnej. Sprzedaż restauracji spoza pierwszej i drugiej kategorii to zadanie, jakiego nie polecamy się podejmować. Jest niesamowicie ciężko sprzedać restaurację, która leży w złym miejscu, nieważna tutaj jest cena restauracji na sprzedaż.

Drugim kryterium jest CZYNSZ.   W przypadku lokali o najlepszej lokalizacji powinniśmy liczyć się z wysokim czynszem. Ale nadal, czynsz w restauracji na sprzedaż powinien mieścić się w granicach rozsądku czyli nie przekraczać 10% przychodów brutto ze sprzedaży dla danego konceptu lokalu.   Widzieliśmy oczywiście właścicieli restauracji płacących czynsz w wysokości 15% przychodów i mimo tego odnoszących sukces, ale uważamy, że to raczej wyjątek a nie reguła.   Czynsz sprzedawanej restauracji jest zbyt wysoki? Transakcja sprzedaży prawdopodobnie nie dojdzie do skutku!

Trzecim kryterium jest MOŻLIWOŚĆ KONWERSJI.   Czy restauracja na sprzedaż może być zmieniona w inny koncept, jaki nie będzie konkurował z innymi lokalami w danym rejonie? Sporządzając profil biznesowy restauracji do sprzedaży, nieodmiennie sugeruję potencjał zmiany na inny koncept potencjalnym kupującym.   Z wyjątkiem sytuacji wyjątkiem jest sytuacja, gdy obecny koncept funkcjonuje bez zarzutu w danej lokalizacji. W większości restauracji, które sprzedaliśmy, doszło do zmian konceptu.   Naturalnie są restauracje, które nie najlepiej sobie radzą a przy tym możliwości zmiany konceptu są w zasadzie znikome. Tego typu firmami się nie zajmujemy.

WYPOSAŻENIE także wypływa na przebieg transakcji sprzedaży restauracji. Konieczność kupienia nowych sprzętów do restauracji nie jest dużą komplikacją, ale jest równoznaczna ze stosowną korektą ceny. Restaurator nie może domagać się najwyższej ceny, jeżeli połowa wyposażenia restauracji jest całkiem zużyta.

CENA SPRZEDAŻY to ostatni już istotny parametr, który wpływa na transakcję. Z racji tego, że w przypadku bardzo wielu  biznesów, także restauracji na sprzedaż, ważne są coroczne obroty , cena sprzedaży nieodmiennie opiera się na procencie obrotów.   Przyjmuje się, żewłaściwa cena to 30-40% obrotów przedsiębiorstwa. Zajmujemy się tylko i wyłącznie restauracjami, których obrót przekracza pół miliona euro. W przypadku, gdy tak właśnie wygląda sytuacja nie rozchodzi się o typową sprzedaż aktywów, należy natychmiast rezygnować z pośredniczenia w sprzedawaniu restauracji, które takiego obrotu nie generują.

Dokładny, kompetentny profil restauracji do sprzedaży to pierwszy krok na drodze do finalizacji transakcji. Kolejnym krokiem jest szukanie nabywców, którzy są gotowi na inwestowanie w biznes restauracyjny. Wypada zaznaczyć, że profil restauracji musi ujmować wszystkie opisane wcześniej kryteria, czyli m.in. obroty, lokalizację, konwersję itd. W sytuacji, jeżeli to zrobisz, przyciągniesz doświadczonych właścicieli restauracji, którzy szukają ciekawego konceptu lub też ekspansji swojego.   Nie trzeba będzie nawet specjalnie zachęcać do danej restauracji do sprzedania – kupujący sami się zgłoszą.