Sprzedaż apteki - samemu czy z doradcą?
Jeśli chcesz sprzedać firmę to pierwszą decyzją, którą musisz podjąć jest decyzja, czy będziesz robił to sam czy też będziesz szukał pomocy brokera biznesowego. Są korzyści i negatywy obydwu możliwości, które należy rozważyć przed podjęciem finalnej decyzji. Największym problemem, który powinien zostać uwzględniony jest fakt, że każda transakcja, nieważne jak prosta, angażuje mnóstwo czasu i Twojego osobistego zaangażowania w rozmowy i spotkania, przygotowanie dokumentów. Musisz zadać sobie podstawowe zagadnienie, czy jesteś w stanie sobie na to pozwolić, prowadząc jednocześnie swoje przedsiębiorstwo?
Rozmowa nie obciąża Cię finansowo - zatem zawsze warto umówić się na rozmowę z doradcą, szczególnie jeśli to spotkanie nie kosztuje pieniądze. Pierwszym plusem pośrednika jest to, że Ty pracujesz w aptece a pośrednik sprzedaje. Jest to bardzo duży plus. Może być dobrym buforem i łącznikiem między Tobą a inwestorem.
Opracowanie dokumentacji na potrzeby rozmów i negocjacji jest bardzo czasochłonne. Możesz mieć wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, lecz doradca sprzedaży przedsiębiorstw zna się na sprzedaży firm, może lepiej niż Ty rozumieć potencjalnych kupujących jak i antycypować problemy, które mogą się pojawić. Jeśli zdecydujesz się na pomoc i zaangażowanie pośrednika w zakresie sprzedaży firm, poniżej kilka wskazówek, na co powinieneś zwracać uwagę.
Staraj się podążać za rekomendacjami z Twojego kręgu. Porozmawiaj z prawnikami, audytorami i partnerami biznesowymi, czy nie mogliby Tobie kogoś zarekomendować.
Szukaj tych brokerów, co zajmują się firmami a NIE nieruchomościami. Agent nieruchomości nie pomoże Ci przy sprzedaży apteki. Popatrz na rodzaje firm, które przez pośrednika lub doradcę zostały do tej pory sprzedane jak i przedziałowi wartości jak i innym szczegółom sprzedawanych przedsiębiorstw.
Dowiedz się, jakie metody wyceny będą stosowane w Twoim przypadku. Upewnij się, że będzie to profesjonalne. Upewnij się, że w procesie zostanie zapewniona poufność. Zapytaj, w jaki sposób broker sprzedaży firm zapewni Ci tajemnicę i poufność procesu.
Doradcy na ogół pobierają wynagrodzenie prowizyjne od wartości transakcji. Typowa stawka może wynosić 9 do 11 %. Zanim Cię to zdenerwuje, musisz mieć świadomość, że sprzedaż firmy jest o wiele trudniejsza od sprzedaży nieruchomości. W sprzedaży apteki mogą występować opłaty stałe. Są one częstsze przy większych firmach, rzadziej występują w przypadku małych firm.
Zwracaj uwagę na referencje i sukcesy pośrednika a nie formalne wykształcenie.
Umowy z doradcami mogą być różne. Umowy mogą być zawierane na wyłączność lub umowy niewyłączne. Jest nierealistycznym oczekiwać, że czas sprzedaży jakiejkolwiek, nawet małej firmy, będzie krótszy niż 6 miesięcy, a może nawet być to 10 miesięcy lub więcej.
Zawód pośrednika sprzedaży firm czy doradcy w tym zakresie czasami wymaga wysokiej pewności siebie i nawet pewnego poziomu agresywności, by Ci skutecznie pomóc. Referencje powinieneś je otrzymać bez wyraźnej prośby, ale jak nie to się ich domagaj. Poprzedni klienci są dla Ciebie najlepszym mechanizmem sprawdzającym pośrednika w zakresie sprzedaży firm. Jak będzie wyglądał proces sprzedaży? Czy Twój kandydat na pośrednika współpracuje w innymi pośrednikami w regionie czy w kraju? W przeciwieństwie do agentów nieruchomości nie wszyscy to robią.
Zawodowa akredytacja? Musisz mieć ponadto pewność, że współpraca będzie przebiegała prawidłowo.
Jeśli podjąłeś decyzję, że sprzedajesz sam.
Sprzedajesz sam. Na co powinieneś zwracać uwagę w takiej sytuacji. Czy masz rzeczywiście czas, by zajmować się wszystkimi wymienionymi powyżej aspektami dla zrealizowania sprzedaży Twojej apteki i dopięcia transakcji ze skutkiem do samego końca? Dokumentacja, przygotowanie memorandum informacyjnego - czy chcesz to robić sam? Czy masz dostęp do prawników obeznanych w zakresie obsługi transakcji? Ile kosztują? Jakie są ich koszty? Czy komfortowo się czujesz jeśli nie możesz konsultować swoich decyzji? Czy nie chciałbyś móc przedyskutować różne aspekty sprzedaży firmy? Czy kiedyś sprzedałeś jakieś przedsiębiorstwo? Czy poświęcanie czasu na proces sprzedaży będzie problemem dla codziennego funkcjonowania apteki? Sam musisz na koniec zadecydować co dla Ciebie lepsze.